De juiste goudbaar kiezen
Update: 8 september 2025 Leestijd: 4 min

Goudbaren zijn verkrijgbaar van 1 gram tot en met 1 kilo. Maar hoe kiest u nu de juiste goudbaar? In dit kennisbankartikel geven we een aantal tips.
LBMA-gecertificeerd
Belangrijk is om te kiezen voor een LBMA-gecertificeerde goudbaar. LBMA staat voor London Bullion Market Association en is een toonaangevende handelsvereniging voor de Londense goud- en zilvermarkt, opgericht in 1877 door de Bank of England.
Producenten die het LBMA-keurmerk hebben, ook wel de Good Delivery List genoemd, voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Hierdoor bent u ervan verzekerd dat u goud koopt dat op een legale en zuivere wijze is gewonnen en gesmolten tot een goudbaar.
Betrouwbare leverancier
Het is daarnaast belangrijk om uw goudbaren te kopen bij een betrouwbare leverancier. Goud kopen kan tegenwoordig ook prima online en is vaak zelfs veiliger, omdat u makkelijker kunt verifiëren met wie u zaken doet.
Zorg er wel voor dat u nagaat met wie u zaken doet. The Silver Mountain is bijvoorbeeld AFM-vergunninghouder en uitgebreid beoordeeld op Trustpilot. Daarnaast verkoopt The Silver Mountain uitsluitend goud en zilver van erkende munthuizen en smelterijen. Hierdoor weet u zeker dat The Silver Mountain een betrouwbaar adres is. Ziet u een webshop met weinig reviews of zonder vergunning, dan kan dit een waarschuwingssignaal zijn.
Welke goudbaar kiezen?
Dan de vraag: welke goudbaar kiest u? Dat is natuurlijk deels afhankelijk van uw budget. Een kleinere goudbaar kopen heeft als voordeel dat de aanschafprijs lager ligt, maar de prijs per gram is hoger. Zo kost een goudbaar van 1 gram van C. Hafner bij The Silver Mountain begin september 2025 circa €127, waarvan de metaalwaarde €97,55 is en de premie €29,45.
Een goudbaar van 100 gram van C. Hafner kost weliswaar meer, namelijk €9.950, maar de prijs per gram is slechts €99,50 en de totale premie voor 100 gram bedraagt €195,80. Per gram betaalt u dus slechts €1,96 premie, vergeleken met €29,45 per gram voor een goudbaar van 1 gram. Een zwaardere goudbaar kopen is dus doorgaans voordeliger.
Welke smelterij kiezen voor uw goudbaar?
Dan is er nog de keuze uit verschillende smelterijen. Bekende smelterijen zijn C. Hafner en Umicore, waarbij Umicore ook veel aandacht besteedt aan duurzame en gerecyclede goudbaren. Andere smelterijen, zoals Valcambi of PAMP Suisse, zijn iets minder gangbaar maar nog steeds bekend, LBMA-gecertificeerd en uiteraard gemaakt van 99,99% goud.
Als u waarde hecht aan het eenvoudig verhandelen van uw goudbaren, is het verstandig om de meest gangbare smelterijen te kiezen. Zo heeft u de grootste kans dat u de goudbaar snel weer kunt verkopen.
Kiezen voor goudbaren of zilverbaren?
U kunt er ook voor kiezen om in plaats van goudbaren zilverbaren te kopen. Het voordeel van zilverbaren is dat de zilverprijs lager ligt en zilver vaak wordt gezien als ondergewaardeerd ten opzichte van goud. Er is een kans dat zilver de komende jaren sterker zal stijgen dan goud, aangezien de goudprijs al relatief hoog is.
Daar staat tegenover dat zilverbaren belast zijn met 21% btw, terwijl goud is vrijgesteld van btw. Ook vereisen zilverbaren doorgaans een grotere kluis voor opslag. Of uw voorkeur uitgaat naar zilver of goudbaren moet u uiteraard zelf beslissen, maar enige diversificatie van uw vermogen kan naar onze mening zeker geen kwaad.
Samenvattend: welke goudbaar kopen?
Welke goudbaar u moet kopen, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie, en The Silver Mountain kan hierin geen advies geven. Wel is het verstandig om te letten op het keurmerk en de verhandelbaarheid van de goudbaar, en om te kopen bij een betrouwbaar adres. Daarbij is het meestal gunstiger om een wat groter bedrag te investeren, omdat u zo bespaart op premies en bestelkosten.
Bent u benieuwd naar ons assortiment goudbaren? The Silver Mountain heeft diverse goudbaren uit voorraad leverbaar van erkende leveranciers, van 1 gram tot 1 kilo. U kunt ons assortiment hier bekijken.
Disclaimer: The Silver Mountain geeft geen beleggingsadvies en dit artikel moet dan ook niet als zodanig worden beschouwd. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

Marketeer