Start > Columns > Jaap Raijmans in gesprek met Mike Maloney

Jaap Raijmans in gesprek met Mike Maloney

Door Jaap Raijmans
Afgelopen dinsdag had ik het genoegen om Mike Maloney in Los Angeles te ontmoeten. Mike Maloney verwierf met zijn boek ‘guide to invest in gold and silver’ in 2007 wereldwijd erkenning dankzij zijn kritische blik op dit geldsysteem en zijn historisch onderzoek naar geldsystemen. Ondertussen is zijn boek in maarliefst acht verschillende talen uitgebracht. Mike Maloney is al sinds 2005 de adviseur van Robert Kiyosaki voor zijn beleggingen in edelmetaal.

Tijdens de ontmoeting, die bestond uit een lunch had ik de gelegenheid Mike Maloney enkele vragen te stellen.

Ratio’s

Ook dinsdag waren goud en zilver al aan correcties onderhevig. Mike Maloney zag dit enkel als fantastisch bijkoopmoment. Correcties zoals afgelopen week doen zich vaker voor en Mike ziet daarin geen reden om van zienswijze te veranderen. Naast zijn  eigen bedrijven is Mike volledig in goud en zilver belegd. Het is van de goud/zilver ratio afhankelijk hoe hij nieuwe aankopen over beide edelmetalen verdeelt. Met ratio’s van boven de 1 op 50 koopt hij beduidend meer zilver dan goud. Toen eind april de ratio echter richting 1 op 30 ging was het vrijwel alleen goud dat werd aangekocht enkel om dat bij hogere ratio’s om te ruilen voor zilver. Mike verwacht uiteindelijk een verhouding te zien waarbij goud nog maar 10 keer duurder is dan zilver.

Wealth cycles

Mike Maloney heeft het geregeld over wealth cycles. De cyclus waarin wij ons op dit moment bevinden zal een van de grootste verschuivingen in vermogen teweeg brengen. Een ieder die zich daarop voorbereid door fysiek goud of zilver aan te kopen zal meer vermogend uit de cyclus komen. Wat ik persoonlijk sterk vind aan Mike Maloney en het onderzoek dat hij doet is het zoeken naar de momenten waarop goud en zilver hun rol als veilige haven hebben gediend. Wanneer mag vermogen weer aan het werk? Wanneer je met 50 troy oz. goud een standaard gezinswoning in Amerika kunt kopen vind Mike vastgoed bijvoorbeeld weer interessant worden. 50 troy oz. goud is op dit moment $80.000 terwijl een gemiddelde woning in de VS nog steeds $220.000 kost. Tussen een hogere goudprijs en een lagere prijs voor woningen moet het uiteindelijke transitiepunt gevonden worden.

Euro of Dollar?

Hoewel de aandacht van de media de afgelopen weken volledig uitging naar de Euro en het mogelijk uiteenvallen van daarvan hechte Mike hier in onze optiek volledig terecht niet zoveel aandacht aan. Zowel de euro als de dollar zijn valuta die enkel nog gedekt worden door schulden. Dit hele systeem op zichzelf zal binnen nu en 10 jaar reden zijn voor een G20 top waarbij besloten zal worden over te gaan tot een reset van dit systeem, aldus Mike Maloney. Mike benoemde dat geldsystemen niet veel langer bestaan dan 40 jaar en dat ons huidige dollar systeem dit jaar zijn veertigste verjaardag heeft gevierd. Alle perikelen rond MF global vindt Mike op dit moment belangrijker dan de Euro ontwikkelingen. MF global heeft het vertrouwen in financiële instellingen wederom ernstige schade toegebracht. Private gelden waarvan verondersteld werd dat deze onaangetast zouden blijven zijn als puntje bij paaltje komt niks waard. Wanneer dit mensen zich hiervan bewust zouden worden is de self fulfilling prophecy een feit.

Wereldvaluta

Mike voorzag ons van een interessant inzicht. Nadat Nixon het goldwindow sloot werd de dollar officieel de wereldreservemunt. Hoewel in het internationale verkeer de dollar veelal gebruikt wordt gaat dat voor de wereldbevolking niet op. Een dollar heeft bij de Albert Heijn geen waarde evenals de Euro dat niet heeft bij een Wal Mart. Mike gaf aan dat er al duizenden jaren een valuta is die echt als wereldreservemunt kan worden beschouwd, namelijk goud. Praktisch ziet hij mogelijkheden door goud digitaal verhandelbaar te maken tot op de nanogram. Een echte goldcard zogezegd.

Raak geïnformeerd

Door het hele gesprek heen bleek de drang van Mike Maloney om zo veel mogelijk mensen tijdig te informeren over hetgeen dat ons te wachten staat. Financiële en economische bewustwording is niet of nauwelijks aanwezig bij het grote publiek. Het verschil tussen geld en valuta is zelfs  de meeste bankiers die hij spreekt niet duidelijk. Laat staan dat het grote publiek zich bewust is van de ongedekte valuta die de dollar heet. Op dit moment is Mike Malony bezig met het schrijven van maarliefst drie boeken. Ook wordt de laatste hand gelegd aan een documentaire met de werktitel ‘the secret of money’. Naar alle waarschijnlijkheid is deze per maart op de BBC te bekijken.

Wij kunnen iedereen zijn boek ‘guide to investing in Gold & Silver’ aanraden.

  1. Cinelux
    25 december 2011 op 00:25 | #1

    WijRos: Huizen worden net als de zilver en goudmarkt zeer sterk gemanipuleerd.

    Helemaal mee eens.Voorlopig koop ik ook nog geen huis, pas als de lucht eruit is gelopen, ga ik eens kijken.

    Aan alle posters en bezoekers.Prettige feestdagen en een goed 2012.

  2. Maria
    25 december 2011 op 01:17 | #2

    De oudere blogger heeft het allemaal overleefd:

    Wij werden geboren voor:
    televisie, peneceline,polioprikken,diepvriesvoedsel, contactlenzen, de pil,
    radar, credit-cards, atoomsplitsing, laserstralen, balpen, panty’s, afwasmachines, droogmachines, electr. dekens, airco en ook nog voordat de mensen op de maan liepen.

    Wij trouwden eerst en woonden daarna pas samen.

    Wij werden geboren voordat er huismannen waren, computerspelletjes, deelbanen en dagverblijven, groepstherapie en verpleegtehuizen.

    In onze jeugd waren kevers – insecten. Een ontsteking had niets te maken met electronica.

    Wij hadden nog nooit gehoord van TL, TV, CD, CDI, FM, video, tapes, magnetrons, computers,
    faxen, kunstharten, kunstnieren, tekstverwerkers, printers, draadloze telefoons, biogarde, emulgatoren, booreilanden, jongens met oorringen, hippies, yuppies, dinkies bobo’s en BOM-vrouwen.

    Wij waren er voor: de A27,E9,B747, de TGV, en de oecumene, voor de AOW, AWBZ, WAO, WW, en de VUT.

    Toen betekende made in Japan en China nog rommel.

    Wij hadden nog nooit gehoord van pizza’s, Mac. Donalds en oploskoffie.

    In onze tijd betekende HEMA Hollands Eenheidsprijzen Magazijn.

    Wij wisten niet wat eten uit de muur was en een relatie had met zakendoen te maken.
    De kleur roze had met babies te maken en homo betekende mens.

    Geen wonder dat iedereen een beetje in de war is en er een generatiekloof is.

    Dit alles overziend kan 2012 zonder mogelijk al bovenstaande gemakken toch nog een draaglijk jaar worden.

    Voor alle bezoekers en samenstellers van dit blog goede kerstdagen en een gezond 2012 gewenst.

  3. high five
    25 december 2011 op 01:33 | #3

    Beste Wijros,
    Ik ben dezelfde mening toegedaan. We staan nog maar aan het begin van de omwenteling in de onroerendgoed markt.

  4. Knowtoomuch
    25 december 2011 op 03:43 | #4

    @Maria : Mooi samengevat. Zelf ben ik nèt de pil ‘ontsprongen’ ; anders ‘was ik niet’ hahaaa !!!

    Kutpil … letterlijk …

    En ‘trouwen’ voor 2 kerels of vrouwen ? Pfff… de Ultieme Omverwerping van de Natuurlijke Orde toch ? Probeer dàt maar eens wijs te maken aan de ‘ouderen’ onder ons ; krijg je geheid een rollator naar je kanis geslingerd .. èn terècht … die kutvrijmetselaars ook …

    @Gerard : ik zie ook beginnende hyperinflatie 2e helft 2012 gebeuren wanneer ‘het’ gaat ‘regenen’ … is de ongeschreven ‘eindbestemming’ van IEDER FIAT-’GELD’, toch ?

  5. Andreas
    25 december 2011 op 10:25 | #5

    Maria
    Zonder al dat bovenstaande hadden ze wel meer baby’s. De oudere blogger wist dus wel zijn/haar plezierig te benutten. :)

  6. cp
    25 december 2011 op 11:14 | #6

    fijne feestdagen !

  7. 25 december 2011 op 11:38 | #7

    @WijRos

    1990: De overheid geeft een obligatie uit voor 10 jaar, met 0% rente. De obligatie wordt gekocht door een bank met fris gedrukt geld. Nu is er inflatie.
    2000: De overheid lost de obligatie in met geld uit belastingen. Nu is er deflatie.

    Alternatief:
    1990: hetzelfde
    2000: De overheid lost de obligatie in, maar geeft daarvoor een nieuwe obligatie uit. De nieuwe obligatie wordt gekocht door een bank met fris gedrukt geld. Nu is er geen deflatie (en geen inflatie)

    Als je rente in het spel brengt en die rente ook financiert door nieuwe obligaties, die ook weer met fris geld gekocht worden, dan is er wel inflatie voor het rente gedeelte.

  8. 25 december 2011 op 11:58 | #8

    @high five
    “We staan nog maar aan het begin van de omwenteling in de onroerendgoed markt.”

    Ik heb sterk het gevoel dat die de afgelopen maand of 2 van start is gegaan.
    Ik zie dat de afgelopen 2 maanden de prijzen steeds vaker worden aangepast naar beneden. Nog even wachten voor de echte koopjes komen…
    Daarbij geloof ik niet dat deze markt ooit weer zal worden als 5 jaar geleden. Eigenlijk ben ik ultra bearish op de huizenprijzen en de huizenmarkt. Uiteindelijk verwacht ik dat de huizenmarkt zal ophouden te bestaan. I.e. de “markt” gaat over op incidentele verkopen waarbij de prijs heel sterk afhankelijk wordt van de individuele omstandigheden van koper en verkoper. Een echte marktprijs zal verdwijnen.

  9. 25 december 2011 op 12:04 | #9

    Ik heb wel eens ergens gelezen dat wanneer de overheid het geld voor hun projecten er gewoon bij zouden printen en niet financieren met rente, dat er dan bijna geen inflatie zou zijn. Het zou het rente gedeelte zijn dat het leeuwendeel van de inflatie voor zijn rekening neemt.

    Natuurlijk niet in 1 jaar op zich genomen. Maar neem je alle jaren samen, dan is het gedeelte wat opgaat aan rente, rente op rente, rente op rente op rente etc groter dan de oorspronkelijk geleende bedrag. Dat is in mijn ogen crimineel gedrag waar een einde aan moet komen, en zal komen.

  10. Gerard
    25 december 2011 op 12:10 | #10

    High Five, Rien,
    Al eens ooit nagedacht hoe het de onroerend goed markt is vergaan in Japan?
    Huizenprijzen zakte daar met 90% sinds 1989. Japaners huren massaal. Dat kwam omdat daar deflatie uit de hand is gelopen. Tegelijkertijd is Japan het duurste land ter wereld wat betreft voedsel, energie en diensten. In Japan weten ze ook hoe een drukpers werkt!
    Daarom, gooi de mening van Robert prechter nog even niet in de plullenmand!
    http://biflatie.nl/videos/20573-robert-prechter-verwacht-deflatie-in-komende-jaren

    Hoewel een Japanse economie niet te vergelijken is met de rest van de wereld (plus enorm overschot handelsbalans), is ook bij ons zware “deflatie” in huizenprijzen en duurzame goederen nog steeds in beeld!

  11. high five
    25 december 2011 op 12:15 | #11

    Ron (mr hardmoney) Paul leidt in Iowa.
    http://www.youtube.com/watch?v=vKH-qyYoHgU&feature=g-all-c&context=G2db3eccFAAAAAAAABAA

    Goede kerstdagen

  12. WijRos
    25 december 2011 op 12:25 | #12

    @Rien

    Beste Rien, als de staat geld leent voor een echt structurele investering als een nieuwe weg die de productie verhoogt dan resulteert het uitgeven van een obligatie niet in inflatie. De staat leent echter alleen maar voor nieuwe kantoren, uitkeringen en wegen die letterlijk tot niets leiden dus leidt het tot inflatie. Als ze daarna de lening weer terug betalen leidt het tot deflatie hetgeen de laatste 3 tot 4 decennia niet gebeurd is. Dus alleen al het lenen van geld door die staat die niet direct tot productie verhoging leidt en dat niet de rente dekt leidt tot inflatie. Het lenen voor huizen die steeds meer waard worden ook en ga zo maar door. Dit komt omdat centrale banken er steeds maar geld bijmaken omdat voor iedere gespaarde euro nu inmiddels 100 of nog meer niet gespaarde Euro circuleren.

    Dus in theorie heb je gelijk als zowel de lening als de rente terugverdiend wordt door echte productie. Productie is dus niet dat de één een kuil graaft en de ander hem weer dichtstopt zoals in Nederland bijna met alle geleende geld gebeurt. De zogenaamde kennis en diensten economie draagt dan ook alleen bij als het gebruikt kan worden ter vergroting van de productie. Het bouwen van een kantoor voor de belastingdienst werkt dus averecht en het bouwen van opvangcentra voor weet ik veel wie ook. Of de kennis die we in Nederland hebben over allerlei alfa aangelegenheden leiden ook zelden tot echte productie. het draagt alleen bij als bijvoorbeeld een ander land of een bedrijf het wil kopen ter vergroting van de productie. etc.

  13. high five
    25 december 2011 op 12:45 | #13

    Gerard, Robert Prechter heeft gelijk zolang de markt vertrouwen heeft dat de overheid aan haar schuldverplichting kan voldoen. Op het moment (zoals bv in Griekenland) dat de markt dat vertrouwen niet meer heeft, gaat de obligatie door het putje en de koopkracht van de munt ook.

    Griekenland is een eurogebied en dus behoud men in Griekenland de euro koopkracht. Tijdens de schuldencrises in Argentinië in 2001 ging de Argentijnse obligatie door het putje en verloor de Argentijnse peso 80% koopkracht.

    Totnutoe heeft de markt niet getwijfeld of Japan, Amerika aan haar schuld verplichtingen kan voldoen. Het gelazer begint op het moment dat dat gaat gebeuren, dan verliest de obligatie en de munt aan aantrekkelijkheid en daalt hun waarde. Dan krijg je de vlucht uit het geld naar de goederen.
    Mijn mening is, dat dat het moment gaat worden, dat Robert Prechter ongelijk gaat krijgen en dat je dan beter aandelen of nog beter grondtoffen kan hebben dan obligaties

  14. Gerard
    25 december 2011 op 12:49 | #14

    Een van de grootste kenmerken van hyperinflatie is het “oplopende” verschil tussen deflatie (onroerend goed en duurzame goederen) en inflatie (voedsel, energie en diensten).
    Dit verschil begint nu ook in Europa en de VS helemaal uit de hand te lopen. Dit is de voedingsbodem voor hyperinflatie. Let op als dit “verschil” in een stroomversnelling begint te komen.
    Waarschijnlijk gaan we dit in 2012 met eigen ogen ook zien: Van Japan gaan we meer horen in 2012 !

    Het is ook zeker NIET zo dat alles manipuleerbaar is door centrale banken. Is zeker NIET zo. Als ze het zouden kunnen, dan verhoogden ze de huizenprijzen wel. De dalende prijzen zijn het blok aan het been van de banken en economie.
    Een eenmaal uit de hand gelopen inflatie is NIET meer op te lossen door CB’s. In stagflatie kunnen CB’s al helemaal niets meer doen.
    CB”s kunnen WEL de grondstofprijzen en rente manipuleren. Vooral rente hoort een afspiegeling te zijn van “vraag en aanbod”. Dat is het allang niet meer.
    Daarnaast kunnen CB’s, en ook gewone banken, de aandelenmarkt manipuleren. Ik ben er nog steeds van overtuigt dat de jojo volatiliteit heel “bewust” in de markt gebracht wordt. Als je dit ZELF kunt bepalen, dan kun je nagaan hoeveel winsten hierop gemaakt kunen worden met die jojo.
    Het is namelijk erg gemakkelijk. Je leent enorme bedragen bij de FED tegen 0 %, en ga hiermee afwisselend short en long! Als je dit met 2 of 3 partijen samen doet (bijv. de 3 grootste banken), dan dweil je daarmee alle portfolio’s leeg.
    Je kunt als particuliere belegger alleen maar iets verdienen als je HEEL goed de TA op de grafieken in de gaten houdt. Je kunt namelijk de omslagpunten wel herkennen. Maar het is en blijft moeilijk en je zal er ook regelmatig naast zitten.
    Het is hiermee ook goed verklaarbaar dat beurzen op zeer goed nieuws keihard daalde en op slecht nieuws keihard steeg, het afgelopen jaar. De “normale” logica zoals wij die kenden in de 80er, 90er jaren is helemaal zoek. Als er weer teveel particulieren in de markt springen moet je er helemaal uit zijn. Op dit moment zijn de meeste particulieren al uit de markt. Dus nu liggen er wel kansen.

  15. WijRos
    25 december 2011 op 12:49 | #15

    @Gerard
    Beste Gerard, je zou de daling van de huizenprijzen een vorm van deflatie kunnen noemen. Persoonlijk vind ik deflatie geen probleem. Vooral als het voorgaande inflatie compenseert. Dat het ongunstig is voor de leen cultuur die we hebben gecreëerd is duidelijk. De leen cultuur houdt immers toch geen stand dus we moeten nu we eerst af van alle Keynesiaanse waanzin voordat het aan de opbouw toe is. Dit betekent groei door echte productie verhoging of geen groei. Groei hoeft niet zolang er loon naar werken is, zie Atlas Shrugged van Ayn Rand zou ik zeggen. Het past natuurlijk niet in de consumeer gedachten van onze onze politiek en overheid.
    Deflatie bevordert het sparen en het investeren in projecten die de productie of uitvoer verhogen. Het is jammer dat de Japanse staat maar niet op wil houden met lenen want voor de rest hebben ze daar niet zoveel problemen. Alleen de staat investeert daar steeds in waanzinnige werkgelegenheidsprojecten die nagenoeg geen productie verhoging opleveren. Ook het Japanse model houdt geen stand maar als het valt hebben ze nog steeds veel geld tegoed van het buitenland en ze produceren veel. In wezen hebben ze daar ook biflatie want de overheid inflateert veel door de vele leningen maar de rest van het volk spaart hetgeen het ruim compenseert.
    Ik denk dat Japan er veel beter aan toe is dan Europa of de VS.

  16. Wim
    25 december 2011 op 12:56 | #16

    Rien :@pietje “Sorry, maar denk je nu echt dat een hedge funds de macht van de comex kan breken.”
    Voor je mening hoef je nooit “sorry” te zeggen. Of bedoelde je daar iets anders mee?
    Echter, het gaat er helemaal niet om de macht te “breken”. De COMEX maakt zijn eigen regels, er kan dus nooit sprake van zijn dat die gebroken wordt.Wat ik verwacht is dat de COMEX irrelevant wordt. Een lot erger dan “breken”.Ik verwacht het volgende: Een future contract op goud gaat voor $2000 per ounce, terwijl fysiek goud gaat voor $4000 per ounce. De reden voor het verschil zal zijn dat men gewoon niet geloofd dat het goud dat achter het COMEX contract staat ook werkelijk geleverd kan/zal worden.Dat noem ik het irrelevant zijn van de COMEX.

    41

    Dat kan nooit gebeuren. Als de comex stopt met leveren zal de prijs daar nul zijn en 4000 voor fysiek. Niemand zal 2000 betalen op de comex als hij niets geleverd krijgt.

  17. Gerard
    25 december 2011 op 12:59 | #17

    @WijRos
    “Persoonlijk vind ik deflatie geen probleem.”
    Deflatie is zeker NIET slecht voor de economie! Het is ALLEEN slecht voor de banken en overheden.
    Het heeft net als je ook al aangeeft, een genezende werking op alle puin, domme subsidies en schulden die de economie verzieken.

    En ja, dat is inderdaad het grote pluspunt van Japan, een extreem overschot handelsbalans. Elk ander land in heel de wereld zou bij zulks allang gevallen zijn. Maar zelfs Japan kan niet eeuwig hiermee doorgaan. Een stagnerende wereldeconomie en een verschuiving van hun eigen productie naar China gaat ze de das om doen. In combinatie met 200% staatsschuld van GDP.

  18. ramona
    25 december 2011 op 13:07 | #18

    Interview David Wilcock & Benjamin Fulford december 2011 deel 1.3

    http://www.unitynet.nl/achter%20de%20schermen/fulford/interview%20DW&BF%20dec%202011%20deel3.htm

  19. ramona
    25 december 2011 op 13:07 | #19

    Allemaal prettige dagen gewenst! ;)

  20. Gerard
    25 december 2011 op 13:13 | #20

    @WijRos
    Je zou eens voor de gein de blog van Krugman eens moeten volgen! Die vent is echt gestoord. Hij zou een goede econoom in Noord Korea kunnen zijn. Helaas is hij wel de zogenaamde “deskundige” van Bernanke en Obama.
    Zoals Faber ook al tientallen keren gezegd heeft, “die Keynes methode werkt helemaal niet, kijk maar eens naar de resultaten!” De resultaten: 1. hogere werkloosheid, 2. dalende economie, 3. onbeheersbare staatsschulden, 4. dalende koopkracht, 5. dalende huizenprijzen, enzovoorts.
    Volgens Krugman komt dat omdat ze veel te “weinig” geld bijdrukken!
    Krugman zegt gewoon, als het niet werkt, “verdubbelen”. Werkt het dan nog niet, nogmaals verdubbelen.
    M.a.w. indien je failliet dreigt te gaan, maak dan zoveel mogelijk schulden. Werkt het niet? Ga je dan alsnog failliet? Ja dan heb je te weinig schulden gemaakt. Wat zijn dat voor economen?
    De wereld wordt geleid door dit soort onbenullen.

  21. Jan
    25 december 2011 op 13:22 | #21

    @Gerard: tja, de methode van Keynes zou wel kunnen werken, maar enkel indien overheden in economisch goede tijden zouden sparen en besparen en enkel in slechte tijden een deficit boeken d.m.v grote uitgaven ter stimulering van de economie. Probleem is dat dat in de praktijk nooit gebeurd: het probleem is niet zozeer een foute economische theorie als wel een totaal foutieve toepassing door de politici. Dat gezegd zijnde zou ik niet al teveel waarde hechten aan de mening van deskundigen (in dit geval economen) die een duidelijk belang hebben bij het aanhangen van een bepaalde overtuiging: erst komt das Fressen, dan kommt die Moral. Van het werk van Krugman ken ik te weinig om er uitspraken over te doen, maar ik vind het wel zeer ver gaan een Nobelprijswinnaar economie een onbenul te noemen: wat je er verder ook moge van denken, dom zal de man niet zijn.

  22. Andreas
    25 december 2011 op 13:36 | #22

    Jan
    Yasser Arafat kreeg ooit de Nobelprijs voor de vrede. Wat is die prijs dan waard?

  23. WijRos
    25 december 2011 op 13:36 | #23

    @Gerard
    Beste Gerard, we hebben te maken met Krugmans die vereerd wordt door 99% van de Nederlandse economen en door 100% van de economie professoren in Nederland dus het zal nog wel even duren voor men wakker wordt.
    Het gekke is dat de Keynes acties nooit wat gebracht hebben omdat men alleen deel 1 van de remedie toegepast heeft meer lenen maar deel 2 het besparen hetgeen in de betere tijden zou moeten gebeuren is men vergeten en wordt ook niet meer onderwezen.
    Ken je de nieuwsbrief van Bill Bonner; the daily reckoning?

  24. WijRos
    25 december 2011 op 14:19 | #24

    Beste Rolf,

    Wanneer krijg je engelse souvereigns in jouw pakket? Gouden tientjes zijn onbekend in een groot deel van de wereld en het is beter om wat gemakkelijker hanteerbare hoeveelheden goud te hebben.

  25. 25 december 2011 op 14:55 | #25

    @WijRos
    “als de staat geld leent voor een echt structurele investering als een nieuwe weg die de productie verhoogt dan resulteert het uitgeven van een obligatie niet in inflatie.”

    Dat is een interessant gezichtspunt.
    Overtuigen doet het me echter niet.
    Immers de investeringen door de overheid kunnen alleen dan gedaan worden als de productie capaciteit daartoe aanwezig is. Dat wil zeggen dat de productie capaciteit ergens anders niet aanwezig is.

    We moeten dus twee situaties met elkaar vergelijken:

    De overheid bouwt geen infrastructuur vs de overheid bouwt wel infrastructuur.

    Niet: Er komt geen geld bij, en de mensen die de infrastructuur zouden bouwen maken nu andere dingen zonder dat er geld bijkomt.

    Wel: Er komt wel geld bij, en de mensen die de infrastructuur bouwen kunnen nu geen andere dingen maken.

    We hebben nu een situatie waarin in beide gevallen de productie hetzelfde is, maar er in 1 geval wel geld bij komt en in de andere niet.

    Ik blijf er dus bij dat wanneer de overheid fris geprint geld leent dit altijd tot inflatie leidt.

  26. 25 december 2011 op 15:03 | #26

    @Jan
    Klopt, Keynes wordt ten onrechte beschuldigd. De theorie van die man lijkt sluitend als men er van uit gaat dat een overheid nodig is.

    Btr Krugman: Ik heb ooit eens een zeer interessante theorie gehoord dat dom en slim niet elkaars tegenpolen zijn. Mensen kunnen dom en slim tegelijk zijn. Dat verklaart de werkelijkheid veel beter dan een schaal met links “dom” en rechts “slim”. Dus Krugman is inderdaad slim anders was hij nooit op zijn positie gekomen. Echter om dan te denken dat zijn theorie goed zijn is iets geheel anders!

    Nobelprijs: Er bestaat geen Nobelprijs voor de economie. Nobel was een wetenschapper en heeft nooit de economie erkend als wetenschap. In plaats daarvan is er een prijs van de Zweedse centrale bank (!!!) in de economie “ter ere van Nobel”. Nobel draait zich ieder jaar in zijn graf om!

  27. 25 december 2011 op 15:10 | #27

    @WijRos
    “engelse souvereigns”

    De engelse souvereings hebben toch geen puurheid en gewicht opgedrukt?

  28. Jan
    25 december 2011 op 15:18 | #28

    @Andreas: een nobelprijs voor de vrede is niet te vergelijken met een voor wetenschappen, zelfs als het om een sociale wetenschap als economie gaat. In het eerste geval gaat om een louter normatieve kwestie waarover gediscussieerd kan worden, in het tweede geval gaat het om meetbare en controleerbare onderzoeksresultaten en theorieën die door collega’s op hun deugdelijkheid kunnen gecontroleerd worden.

  29. Jan
    25 december 2011 op 15:22 | #29

    @Rien: dat weet ik, alleen wordt het regelmatig zo genoemd dus heb ik dat gemakshalve ook maar gedaan. Qua belang en invloed staat die prijs op gelijke hoogte met de nobelprijzen. Of Krugman’s theorie al dan niet klopt kan ik niet zeggen aangezien ik geen economist ben en mij niet in zijn werk verdiept heb. Verder is het inderdaad zo dat slimme mensen al eens domme dingen kunnen doen, daar heb je volledig gelijk in. Niemand is ten allen tijde wijs en zich vergissen is menselijk.

  30. Jan
    25 december 2011 op 15:31 | #30

    @Rien: er wordt geen inflatie gecreëerd als de stijging van de geldhoeveelheid gelijke tred houdt met een stijgende productie van goederen en diensten. Het probleem nu is dat er geld wordt geprint om schulden af te betalen en er geen meerwaarde wordt gecreëerd qua productie (onvoldoende economische groei), in dat geval is inflatie onvermijdelijk. Zoals je zegt hebben politici alleen deel 1 van de theorie van Keynes begrepen (geef uit in slechte tijden), besparingen zijn in de regel bijzonder onpopulair dus komen die er ook niet in goede tijden. Het gevolg: de catastrofe zoals we die nu meemaken. In Keynesiaans perspectief wordt inflatie trouwens beschouwd als endogeen aan de economie, wat afgeleid kan worden uit de kwantiteitswet.

    Wat de noodzaak van een overheid betreft: volgens mij kan je echt niet zonder, maar blijkbaar denk jij daar anders over. In theorie lijkt het mij een goed idee om de overheid een rol te laten spelen in economisch herstel: als er bv. deflatie komt dan zal zowel de vraag als de productie afnemen en zal de economie dus inkrimpen. Dit leidt tot een vicieuze cirkel: hoe ga je dat oplossen zonder ingrijpen van buitenaf?

  31. Snel
    25 december 2011 op 15:49 | #31

    @Andreas Als je wilt kan ik je in contact brengen met een soortgelijk geval. Ook zoiets als een spel met curatoren en de RABO, rechters en al wat nog meer corrupt is. En ook nog bij je in de buurt. Heb maar niet teveel hoop op het winnen van een rechtzaak. Een curator is net zo makkelijk commissaris bij een RABO filiaal.

  32. WijRos
    25 december 2011 op 16:00 | #32

    Rien :
    @WijRos
    “engelse souvereigns”
    De engelse souvereings hebben toch geen puurheid en gewicht opgedrukt?

    00

    Beste Rien, Gouden tientjes hebben deze opdruk ook niet, maar deze zijn alleen bekend in Nederland en omstreken. De verspreiding van Sovereigns gaat toch echt iets verder.

  33. WijRos
    25 december 2011 op 16:04 | #33

    @Rien
    re. Nobel was een wetenschapper en heeft nooit de economie erkend als wetenschap. In plaats daarvan is er een prijs van de Zweedse centrale bank (!!!) in de economie “ter ere van Nobel”. Nobel draait zich ieder jaar in zijn graf om!

    Beste Rien, hier zijn we het eens, economie hoort bij de theologische faculteit en dus een geloof en geen wetenschap. Het enige wat ze doen is wiskunde gebruiken en soms ook nog op de verkeerde manier maar kun je een dominee niet kwalijk nemen.

  34. WijRos
    25 december 2011 op 16:07 | #34

    @Rien
    re. Ik blijf er dus bij dat wanneer de overheid fris geprint geld leent dit altijd tot inflatie leidt.

    Beste Rien, hier zijn we het ook eens. Echter als de infrastructuur een productie verhoging oplevert die de rente en de aflossing vergoed is er echte groei. Dit is ook één van de enige bijdragen die de overheid aan het BNP kan leveren.

  35. Gerard
    25 december 2011 op 16:16 | #35

    @WijRos
    Dat “steeds meer schulden maken” de motor is van de economie, is helaas een feit. Alleen Krugman en Bernanke zeggen dat dit “eeuwig” door kan gaan, maar dat kan dus niet.
    Er MOET altijd, meestal 1x in de 60 a 90 jaar een totale reset komen. MOET!
    Overigens zegt ook Maloney dat in bovenstaand artikel!

    Om dit goed te begrijpen raad ik iedereen aan om het boek “Das Kapital” van Karl Marx eens te lezen.
    Hij legt uit waarom de totale economie “onvermijdelijk” een reset moet ondergaan. het is de “fout” in de economie.

    Zijn nieuwe theorie (communisme, was toen nog nieuw) bleek later ook dezelfde fout te bevatten, en werkt dus ook niet. Sterker nog, bleek later later OOK in hyperinflatie te eindigen. De USSR is daar o.a. een van de bekendste voorbeelden van. Hyperinflatie was het einde van deze wereldmacht. Zo zullen altijd na de “reset” (lees ook: Kondratieff-lente) andere landgrenzen en macht- en welvaartverschuivingen zijn.

  36. Gerard
    25 december 2011 op 16:30 | #36

    @Jan
    “@Gerard: tja, de methode van Keynes zou wel kunnen werken,…”
    Klopt ook wel wat je in #7 zegt, maar dat blijft toch in de theorie hangen. Er gaan ook steeds meer geluiden op dat Keynes in een open grote wereldeconomie niet kan werken. Het geld zou daardoor “weglekken” naar andere delen van de wereld waar men dan weer een handelsoverschot creeert. Keynes creert daardoor “bubbels” in andere delen van de wereld. En dat is EXACT wat nu gebeurt. Zowel Faber als Rogers hebben dit ook al verklaart.

  37. 25 december 2011 op 17:02 | #37

    @Jan
    “als er bv. deflatie komt dan zal zowel de vraag als de productie afnemen en zal de economie dus inkrimpen. Dit leidt tot een vicieuze cirkel: hoe ga je dat oplossen zonder ingrijpen van buitenaf?”

    De vraag is natuurlijk ook waarom kan het tot deflatie komen?
    Is daar niet een overheid voor nodig?

    Maar omdat ik niet beschuldigd wil worden voor een antwoord weg te duiken (:-)), ik denk dat een deflatie uiteindelijk zichzelf stopt. Net als een inflatie uiteindelijk stopt, zal ook een deflatie uiteindelijk stoppen. Wanneer de excessen uit het systeem zijn verwijderd zal de economie zichzelf weer opnieuw starten.
    Dit is zo wie zo het kernpunt: De economie hoeft door niemand gestuurd te worden. Deze laat men het beste zijn gang gaan. Elke vorm van sturing maakt veel meer kans om het systeem instabiel te maken dan niet.

  38. 25 december 2011 op 17:11 | #38

    @WijRos
    “Echter als de infrastructuur een productie verhoging oplevert die de rente en de aflossing vergoed is er echte groei. Dit is ook één van de enige bijdragen die de overheid aan het BNP kan leveren.”

    Nee. De overheid kan niets bijdragen dat niet ook door de vrije markt opgepakt zou worden. Alles wat de overheid aanpakt omdat het niet door de vrije markt gebeurt, is in feite door de vrije markt afgekeurd. De vrije markt heeft gezegd: wij willen die productiviteit voor iets anders gebruiken.

    Er is maar 1 mogelijkheid waarop de overheid de economie kan stimuleren: Door vroeger ingestelde wetten en regulaties af te schaffen. Maw, de overheid moet zichzelf kleiner maken.

  39. WijRos
    25 december 2011 op 18:30 | #39

    @Rien
    Beste Rien, in wat je hierboven schrijft zie ik geen discrepanties met mijn daarboven geschreven opmerking. Ik beweer niet dat de overheid degene is die infrastructuur het optimaalste kan aanleggen. Ik probeerde duidelijk te maken dat als de overheid geld leent voor een infrastruktureel project waardoor bedrijven meer kunnen produceren dat als met die meer productie de rente en de aflossing betaald kan worden dat er dan echte groei is.
    Als er iemand tegen overheidsbemoeienis is ben ik het wel. Ik hoor nu als 40 jaren praten over vermindering van regulering en ambtenaren en de enige die er in die tijd ietsje aan gedaan heeft, is een kabinet van Lubbers geweest. De rest zowel rechts als links hebben geen enkele belofte waargemaakt en toch stemmen we die leugenaars weer.

  40. 25 december 2011 op 18:49 | #40

    @WijRos
    “Ik probeerde duidelijk te maken dat als de overheid geld leent voor een infrastruktureel project waardoor bedrijven meer kunnen produceren dat als met die meer productie de rente en de aflossing betaald kan worden dat er dan echte groei is.”

    Klopt, maar dan vergeet je wel even de groei die gerealiseerd zou worden wanneer de overheid dit niet zou doen.
    Ik ben er van overtuigd dat de groei van de vrije markt die door een overheidsproject verdrongen wordt altijd hoger zou zijn dan dat wat de overheid realiseert.

    Effectief gezien heeft de overheid dus groei weggenomen!
    Zelfs al heeft het er alle schijn van dat de overheid groei produceerde!

  41. cp
    25 december 2011 op 23:07 | #41
  42. Andreas
    25 december 2011 op 23:39 | #42

    Snel
    Alvast bedankt. Ik heb echter een zeer gezellige dag gehad met de nodige alcoholica. Derhalve gaat zinnig argumenteren nu mijn geestegesteldheid te boven. Ik kan wel een poging wagen, maar het risico dat ik net zo dom ga praten als onze politici is mij te groot. Ik zou dan net als die lullo’s niet meer serieus genomen worden. Ik moet er niet aan denken. Dus morgen antwoord. :)

  43. Cor
    25 december 2011 op 23:58 | #43

    @cp

    Waar gaat het artikel over?

  44. Cor
    26 december 2011 op 00:03 | #44

    Er wordt weleens gezegd, oa door Rien, is dat het systeem eens in de pak weg 80 jaar wordt gereset. Wat ik me afvraag is wat iemand met bijv 50.000 gulden op de bank daarvan heeft gemerkt de laatste keer dat dit gebeurde in ons land.

  45. Cor
    26 december 2011 op 00:06 | #45

    Was de laatste reset trouwens niet in 1971?

  46. Maria
    26 december 2011 op 00:17 | #46

    Net het boek Geld, Goud en Zilver uit.
    Duidelijk geschreven boek voor diegenen die nog net beginnen in deze materie.
    Belastingwetgeving, BTW afdracht en betaling op zilver wordt ook zeer duidelijk uitgelegd.
    Ook de opslag van goud en zilver bij diverse bedrijven wordt uitgebreid uitgelicht.
    Voor een ieder een aanrader die nog niet zoveel verstand van het proces heeft.

    Onze koningin heeft het schijnbaar al gelezen en zelfs begrepen dat we wat zuiniger met grondstoffen moeten zijn. Vandaar dat ik niet vlieg en zij wel. Wie heeft deze tekst ingepeperd die ze oplas? KTM; u weet het antwoord al vermoedt ik zo!!

  47. Gerard
    26 december 2011 op 00:17 | #47

    @Cor
    Nee Cor, de laatste reset was in 1949.

  48. Maria
    26 december 2011 op 00:18 | #48

    Sorry, vermoed zonder t!!

  49. Andreas
    26 december 2011 op 00:21 | #49

    Maria
    Is dit nieuwe of uode spelling. Ik weet het niet meer.

  50. Gerard
    26 december 2011 op 00:24 | #50

    @Rien
    “Maw, de overheid moet zichzelf kleiner maken. ”

    Dat is precies wat gebeuren moet. Maar dat zal echt niet gemakkelijk zijn en de meeste regeringen van Europa willen dat helemaal niet. Ook Obama (en Krugman) zijn daar felle tegenstanders van.
    De onwetendheid ten top!
    De verdeeldheid ten top!

Reactie-pagina's
1 5 6 7 8 2779
  1. 20 december 2011 op 21:21 | #1